Het is momenteel 26 jun 2024, 08:51

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 07 jan 2014, 09:25 
Offline
Site Admin

Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:06
Berichten: 1398
Longfonds
Informatie over zuurstof 2013

Zuurstofsystemen

1. Welke verschillende zuurstofsystemen bestaan er?
De 3 standaardzuurstofsystemen zijn (1) cilinders, (2) vaste concentrator en (3) vloeibare zuurstof.
Daarnaast zijn er mobiele concentratoren.

Vaste zuurstofconcentrator: de vaste zuurstofconcentrator haalt zuurstof uit de lucht. Voordeel
is, dat het apparaat onbeperkt zuurstof kan leveren. Nadeel is dat hij geluid maakt. Buitenshuis
kunt u gebruik maken van een draagbare zuurstoffles. Nadeel is ook de beperkte
bewegingsvrijheid door de lengte van de zuurstofslang en de zware ‘draagset’.
Vaste zuurstofconcentrator met navulbare flesjes: deze apparaten hebben dezelfde
kenmerken als de gewone concentrator. Bovendien kunnen er kleine, relatief lichte flesjes mee
worden gevuld, die bewegingsvrijheid geven. Nadeel: het vullen van de felsjes vergt enige
handigheid.
Vloeibare-zuurstofsystemen: voor vloeibare zuurstof wordt een moedertank bij u thuis geplaatst.
Er hoort een kleine draagbare tank bij, die steeds uit de moedertank wordt bijgevuld. Voordeel is
de bewegingsvrijheid door het relatief lichte draagvat. Er is geen accu nodig. Een nadeel is dat
vloeibare zuurstof in het moedervat in de loop van de tijd verdampt. Omdat het moedervat erg
zwaar is, kan het niet worden geleverd op verdiepingen in woningen waar geen lift aanwezig is.
Het bijvullen van de draagtank uit het moedervat vergt handigheid. Het draagvat sist en voelt koud
aan. De draagset kan alleen worden bijgevuld uit het moedervat.
Zuurstofcilinders: deze worden meestal geleverd als noodsysteem bij een vaste
zuurstofconcentrator. Een grote cilinder met zuurstof weegt 20kg. Het verwisselen van een
zuurstofcilinder vergt de nodige kracht. Er zijn ook kleinere 2-liter cilinders voor als u op pad gaat.
Deze kunnen ook met een bespaarsysteem (‘on-demand’) worden geleverd. Daardoor kunt u er
langer mee op pad.
Mobiele zuurstofconcentrator: dit zijn relatief kleine en lichte zuurstofsystemen. Net als de
gewone concentratoren halen ze de zuurstof uit de lucht. Ze zijn bovendien gemakkelijk mee te
nemen, sommige als reiskoffer, andere als schoudertas.

2. Waar vind ik informatie over de verschillende soorten en merken?
In bijlage 1 staat een overzicht van zuurstofsystemen die op dit moment door zuurstofleveranciers
geleverd worden. NB De meeste leveranciers leveren een beperkt aantal verschillende systemen.
De meeste zuurstofleveranciers geven folders uit van de verschillende zuurstofsystemen en
merken die zij op voorraad hebben. Vraag hiernaar bij uw leverancier.
Websites waar u informatie kunt vinden over zuurstofsystemen zijn:
http://www.zuurstofconcentrator.nl, http://www.vivisol.nl, http://www.westfalenmedisch.nl, http://www.linde-healthcare.nl,
http://www.zuurstofconcentratoren.nl, http://www.cairemedical.com/Home.aspx

3. Kan ik zelf een reisconcentrator aanschaffen?
U kunt die soms via de leverancier inkopen. Waarschijnlijk bent u dan goedkoper uit dan als u
deze zelf koopt, omdat de leverancier lagere prijzen kan bedingen. Voor wie het kan betalen kan
het een handige oplossing zijn. Bijvoorbeeld voor in het vakantiehuisje of op de boot, of als u vaak
van huis wilt en toch redelijk mobiel wilt zijn. Prijzen variëren van ruim € 2.000,- tot bijna € 6.000,-.
Over het algemeen geldt: hoe kleiner en hoe meer mogelijkheden het apparaat heeft, des te
duurder het apparaat is. Een ‘gewone’, vaste concentrator is te koop vanaf ongeveer € 1.500,-.

4. Hoe weet ik welke reisconcentrators en vloeibare-zuurstofapparatuur mijn
zuurstofleverancier kan leveren of verhuren?

Vraag uw leverancier naar de apparatuur die hij op voorraad heeft, of kijk op de website van uw
leverancier. Van de zuurstofapparatuur die hij levert, staat soms ook de gebruiksaanwijzing op de
website. In bijlage 2 vindt u de contactgegevens van de belangrijkste zuurstofleveranciers in
Nederland. Niet alle zuurstofleveranciers verhuren mobiele concentratoren. Als u tijdelijk, voor op
reis, een mobiele concentrator wilt huren, kan het zijn dat u te maken krijgt met een wachtlijst.



5. Wat kan ik allemaal nog met zuurstof?
In principe is het mogelijk veel te doen, óók met zuurstof. Weet u niet goed hoe u dat moet
aanpakken, dan kunt u proberen te leren van ervaringen van anderen die zuurstof gebruiken. Kijk
bijvoorbeeld op het Longforum (op de website van het Longfonds), of praat met mensen die
zuurstof gebruiken, bijvoorbeeld bij een Longpuntbijeenkomst. Vraag hem/haar zoveel mogelijk,
maar houd er ook rekening mee dat ieders situatie weer anders is.

6. Met welk zuurstofsysteem kan ik meer dan 4 of 8 uur op pad?
Sommige vloeibare-zuurstofsystemen en mobiele concentratoren kunnen u langere tijd
zuurstof leveren, tot wel 8 uur. In de overzichtstabel ziet u welke systemen dit precies zijn.
Vast zuurstofsysteem met navulbare flessen: dit kunt u bijvoorbeeld meenemen in de auto,
naar het adres waar u verblijft. Daar kunt u de navulbare flessen onbeperkt bijvullen. De flessen
zijn relatief licht, en bieden u daardoor de mogelijkheid zonder veel extra gewicht op pad te gaan.
Vloeibare zuurstofsystemen met navulbare tankjes: bij deze systemen moet u de tank vullen
uit het moedervat. Het moedervat is erg zwaar en nauwelijks zelf te tillen. Het is daarom niet
geschikt om zelf per auto te vervoeren. Wel kan het door de leverancier op uw vakantie-adres
worden geleverd. Afhankelijk van uw zuurstofgebruik en continue- of pulsedosering kunt u langere
of kortere tijd met een tankje op pad.
Mobiele zuurstofconcentratoren: in de overzichtstabel in bijlage 1 staan meerdere mobiele
concentratoren die langere tijd zuurstof kunnen leveren, de tijdspanne is afhankelijk van het aantal
liters per minuut. Daarnaast kunt u ze thuis, of op het adres waar u verblijft, opladen. Sommige
systemen kunt u ook in de auto opladen. Ze zijn gemakkelijk mee te nemen in de auto, boot, trein
of op het vliegtuig



Vliegen met zuurstof
7. Welke verschillende zuurstofsystemen zijn geschikt om mee te nemen in het vliegtuig?
Mobiele concentratoren.
8. Mag ik met zuurstof een vliegreis maken?
Ter voorbereiding is het verstandig om met de arts te overleggen, als u van plan bent te gaan
vliegen. Niet voor iedereen is vliegen aan te raden. Zorgt u ook altijd voor een medische verklaring
van uw arts waarin staat dat u zuurstof gebruikt.
9. Welke soorten zuurstofsystemen worden toegelaten in het vliegtuig?
Alleen erkende mobiele concentratoren worden toegelaten. De regelgeving verschilt per
luchtvaartmaatschappij. U mag zelf geen zuurstofcilinders meenemen, wel kan de
luchtvaartmaatschappij zorgen dat er zuurstofcilinders aan boord zijn. Daar zijn kosten aan
verbonden. De kosten verschillen per maatschappij. Zorgt u altijd voor een medische verklaring
van uw arts waarin staat dat u zuurstof gebruikt.
10. Als ik mijn eigen zuurstofsysteem niet kan meenemen, kan de leverancier dan voor mij
zuurstof tijdens de vliegreis aanvragen?
Sommige leveranciers regelen dat voor hun klanten. Informeer ernaar bij uw eigen leverancier. Als
dit niet mogelijk is, kunt u gebruik maken van de service van OTS: http://www.oxygentravelservices.nl of
tel. 0320-267660 of 267600.


Reizen per auto
11. Welke verschillende zuurstofsystemen die u levert zijn geschikt om mee te nemen in de
auto?
Zuurstofcilinders, draagset vloeibare zuurstof, mobiele concentrator, (vaste concentrator met)
navulbare flesjes. Het moedervat vloeibare zuurstof kan niet worden meegenomen in de auto.
Ook de vaste concentratoren met navulbare flesjes kunnen worden vervoerd naar het adres waar
u verblijft.
12. Moet ik als zuurstofgebruiker een medische verklaring bij me hebben of toestemming
aanvragen voor het vervoeren van zuurstof in de auto, en zo ja, wie geeft de verklaring of
toestemming?
U mag zuurstof voor eigen gebruik gewoon meenemen in de auto. Wel is het handig een
verklaring van uw arts bij u te dragen. Bijvoorbeeld bij controle door politie of bij een ongeluk. U
kunt dan aantonen dan de zuurstof voor eigen medisch gebruik is. Uw huisarts kan de verklaring
verstrekken.


Bus- of bootreis
13. Welke zuurstofapparatuur is geschikt om mee te nemen in een bus of boot?
Mobiele concentrator, zuurstofcilinders (2L), draagtankjes vloeibare zuurstof. Bij een langere reis
per boot kan ook gebruik worden gemaakt van een vaste concentrator of moedervat vloeibare
zuurstof. Alle systemen dienen vastgezet te worden om vallen of stoten te voorkomen. Bij gebruik
van elektrische systemen wordt geadviseerd de stroomvoorziening te controleren.
14. Kan uw zuurstofleverancier voor u zuurstof tijdens een bus- of bootreis in Nederland
verzorgen?
De Nederlandse zuurstofleveranciers kunnen dit voor u regelen. Wel is dit afhankelijk van
toestemming van boot- of busmaatschappij: niet alle maatschappijen staan (alle vormen van)
zuurstof op de boot of bus toe.
U dient zelf bij de reisorganisatie toestemming voor het meenemen van zuurstof aan te vragen.
15. Kan mijn zuurstofleverancier ook voor een bus- of bootreis naar het buitenland zuurstof
verzorgen?
Vaak is dit wel mogelijk. Informeer naar de mogelijkheden bij uw eigen zuurstofleverancier, of bij
OTS: http://www.oxygentravelservices.nl of tel. 0320-267660 of 267600


Levering op vakantie-adres in NEDERLAND
16. Welke voorwaarden hanteren leveranciers bij levering van zuurstof op een vakantieadres in
Nederland?
Bij de meeste zuurstofleveranciers moet u een aanvraag hiervoor minimaal 2 tot 4 weken van te
voren indienen, via het hiervoor bedoelde formulier van de leverancier. U dient zelf bij de
vakantiebestemming (hotel, vakantiepark of –huis) toestemming aan te vragen voor het plaatsen
van zuurstof.
17. Kunnen leveranciers alle soorten zuurstofsystemen leveren op een vakantieadres in
Nederland?
In principe kunnen alle soorten zuurstofsystemen worden geleverd. Meestal wordt uitgegaan van
het systeem dat u ook in de thuissituatie gebruikt. Voor vloeibare zuurstof geldt, dat het niet
geleverd kan worden wanneer het adres zich op een etage zonder lift bevindt. Ook komt het voor,
dat beheerders van accommodaties geen zuurstof toestaan.
18. Worden er beperkingen gesteld aan de duur waarvoor zuurstof op het vakantieadres wordt
geleverd?
Sommige leveranciers leveren voor onbeperkte tijd, anderen niet langer dan 3 of 4 weken een
zuurstofvoorziening op een vakantieadres. Vaak wordt niet meer dan 1 systeem per
zuurstofgebruiker geplaatst. Sommige leveranciers leveren alleen de standaardvoorzieningen, en
bijvoorbeeld geen mobiele concentratoren. Informeer daarom vooraf bij uw leverancier naar de
mogelijkheden. Er is in de meeste gevallen wel meer mogelijk, maar soms tegen hogere kosten.
19. Welke kosten rekent de leverancier voor levering van verschillende systemen van zuurstof
in Nederland? Maakt het qua kosten uit welk zuurstofsysteem iemand gebruikt?
In Nederland worden op dit moment in principe geen kosten gerekend voor het plaatsen van
zuurstof. Wel rekenen sommige leveranciers kosten voor tijdelijke huur van een mobiele
concentrator. Maar mogelijk komt hierin op korte termijn verandering. Zuurstofvoorzieningen op
een ander adres dan het thuisadres vallen namelijk officieel niet onder de zorgverzekeringswet.

Levering op vakantie-adres in het BUITENLAND
20. Kan de leverancier zuurstof op een vakantieadres bezorgen?
Alle erkende leveranciers leveren in principe op aanvraag zuurstof in het buitenland. Boekt u een
reis, dan kunt u het beste direct bij boeking vermelden dat u extra zuurstof nodig hebt. Is uw
leverancier niet bereid dit voor u te regelen, dan kunt u hiervoor terecht bij OTS:
http://www.oxygentravelservices.nl of tel. 0320-267660 of 267600.
21. Welke voorwaarden hanteren zuurstofleveranciers hierbij?
De aanvraag moet minstens 4, soms 6 weken van te voren bij de leverancier worden ingediend,
via het hiervoor bedoelde formulier van de leverancier. Wanneer de apparatuur die eigendom is
van de zuurstofleverancier wordt meegenomen op reis, dient deze te worden opgenomen in de
reisverzekering. U dient zelf bij uw vakantiebestemming (hotel, vakantiepark of –huis)
toestemming aan te vragen voor het plaatsen van zuurstof.
22. Kan de leverancier alle soorten systemen leveren op een vakantieadres in het buitenland?
In Europese landen in principe meestal wel, buiten Europa hangt het van het land en van uw
zorgverzekeraar en de leverancier af. Advies: vraag vooraf een offerte aan uw leverancier.
23. Mijn leverancier wil mij voor mijn buitenlandse reis of vakantie geen reisconcentrator
geven. Wat kan ik hieraan doen?
Zuurstofleverancier Medidis levert ook zuurstof in het buitenland aan anderen dan hun eigen
klanten. Daarnaast verzorgt Medidis zuurstof voor mensen die tijdelijk in Nederland verblijven. In
deze twee gevallen moeten de kosten vooraf worden betaald. Informatie bij
http://www.oxygentravelservices.nl.
24. Worden er beperkingen gesteld aan de duur waarvoor zuurstof op het vakantie-adres wordt
geleverd?
Dit hangt af van de overeenkomst tussen de leverancier en uw zorgverzekeraar. De meeste
zorgverzekeraars geven een (meestal gedeeltelijke) vergoeding voor maximaal 28 dagen per jaar
binnen de Europese Unie. Sommige leveranciers leveren niet langer dan 3 of 4 weken. Informeer
naar de voorwaarden bij uw zuurstofleverancier. Tegen meerkosten kan er soms wel aan
individuele wensen worden voldaan.
25. Welke kosten rekenen leveranciers voor het leveren van zuurstof in het buitenland?
De kosten zijn afhankelijk van het land, van het zuurstofsysteem dat u gebruikt en van uw
zorgverzekeraar (zie hiervoor ook het antwoord op de vorige vraag). Het is daarom verstandig van
te voren een offerte aan uw leverancier te vragen. In de meeste gevallen bent u extra kosten
verschuldigd, een klein gedeelte wordt vergoed door de zorgverzekeraar.



Problemen met zuurstofleverancier/zorgverzekeraar
26. Mijn leverancier wil mij geen vloeibare zuurstof (of andere mobiele vorm van zuurstof)
geven, omdat ik niet vaak genoeg naar buiten ga. Waar heb ik eigenlijk recht op? En wat
kan ik hieraan doen?
U heeft recht op een zuurstofvoorziening die bij uw persoonlijke situatie past en zo goed mogelijk
aansluit op uw wensen en behoeften. Heeft u zonder resultaat geprobeerd om een
zuurstofsysteem te krijgen waarmee u goed uit de voeten kunt? Neem dan weer contact op met
uw longarts en bespreek uw probleem. De longarts kan dan een aanvraag voor een ander
zuurstofsysteem indienen. Helpt dat niet, dan kunt u allereerst een (schriftelijke) klacht indienen bij
uw zorgverzekeraar. Heeft dit niet het gewenste resultaat, dan kunt u overwegen over te stappen
naar een andere zuurstofleverancier, die u wel het gewenste systeem wil leveren. U kunt alleen
overstappen naar een zuurstofleverancier die een contract met uw verzekeraar heeft. Of bel de
Advieslijn. De medewerkers van de Advieslijn kunnen met u meedenken over een oplossing.
27. Bij welke zorgverzekeraar krijg ik de beste zorg als het om zuurstof gaat?
Helaas zijn de contracten die zorgverzekeraars afsluiten met zuurstofleveranciers niet openbaar.
Daarom is niet na te gaan welke afspraken tussen zuurstofleveranciers en zorgverzekeraars over
zuurstofapparatuur en –service zijn gemaakt. Bijvoorbeeld over de soorten zuurstofsystemen die
een leverancier minimaal moet kunnen leveren en vergoeding in het buitenland. Wel kunt u op de
website van uw zorgverzekeraar nagaan welke zuurstofleveranciers hij heeft gecontracteerd (zie
ook het antwoord op de volgende vraag). Heeft een zorgverzekeraar bijvoorbeeld afspraken met
meerdere leveranciers, dan geeft u dat meestal meer keus. U kunt dan bij ontevredenheid over
een leverancier in principe overstappen naar een andere, ook gecontracteerde leverancier. Dat
kan alleen als de ‘andere’ leverancier ook zuurstof mag leveren in uw postcodegebied.
28. Kan ik overstappen naar een andere zuurstofleverancier?
Uw zorgverzekeraar (of de website van uw zorgverzekeraar, zoek bij ‘zorgverlener’ op ‘leverancier
van hulpmiddelen’, dan op ‘zuurstof’) kan u vertellen welke verschillende leveranciers hij
gecontracteerd heeft. In de meeste gevallen kunt u overstappen naar een van de andere door uw
zorgverzekeraar gecontracteerde leveranciers.
29. Ik krijg van mijn leverancier geen reisconcentrator. De apparatuur zou op dit moment niet
leverbaar zijn.
U kunt te maken krijgen met een wachtlijst bij uw zuurstofleverancier. U krijgt dan niet het
gewenste zuurstofsysteem, terwijl u hiervoor wel in aanmerking komt. Als u vindt dat onnodig lang
moet wachten op dit systeem, kunt u overwegen over te stappen naar een andere leverancier die
het systeem wel op voorraad heeft. Zie hiervoor ook het antwoord op de vorige vraag.

Vergoeding
30. Ik krijg niet alle elektriciteitskosten van de zuurstofconcentrator vergoed van mijn
zorgverzekeraar. Hoe kan dat? Want in de polisvoorwaarden staat dat ik deze kosten wel
vergoed moet krijgen.
De basisverzekering voorziet in vergoeding van de elektriciteitskosten van een
zuurstofconcentrator. De meeste zorgverzekeraars kiezen ervoor de kosten te vergoeden op basis
van de goedkoopste energieprijzen. Bent u klant van een energieleverancier die hogere prijzen
rekent, dan komen de extra kosten voor uw rekening. Is het bedrag dat u zelf moet betalen erg
hoog, dan kunt u overwegen over te stappen naar een energieleverancier die goedkoper levert.
31. Wordt zuurstof op reis in Nederland vergoed?
Zie hiervoor het antwoord op de vragen bij ‘Levering op vakantie-adres in Nederland’.
32. Hoe zit het met vergoeding van zuurstof op reis in het buitenland?
In het buitenland kunnen de kosten van zuurstof flink oplopen. U betaalt per dag de meerkosten
voor de geleverde zuurstof in het buitenland. Vraag altijd ruim van te voren naar de prijs van
zuurstof in het buitenland per dag; overleg over de goedkoopste mogelijkheid.
Bij enkele zorgverzekeraars krijgt u op dit moment – eerste helft 2013 - nog wel het grootste
gedeelte vergoed. Dit zijn UVIT, Agis en CZ. Het lijkt er echter op dat dit binnenkort gaat
veranderen, en dat ook deze zorgverzekeraars geen meerkosten voor buitenlandreizen meer op
zich nemen.
33. Zijn er kosten verbonden aan zuurstof tijdens een vliegreis?
Als u zelf geen mobiele zuurstofconcentrator meeneemt, moet u zuurstof reserveren bij de
luchtvaartmaatschappij. Daar zijn kosten aan verbonden. De kosten verschillen per maatschappij.
Zie ook het antwoord op de vragen bij ‘Vliegen met zuurstof

Verzekering
34. Is de zuurstofapparatuur die een zuurstofgebruiker meeneemt op reis - in auto, bus,
of vliegtuig - verzekerd, of moet de gebruiker hiervoor zelf een aparte reisverzekering
afsluiten?
Een duidelijk antwoord op deze vraag is helaas niet mogelijk, want hiermee wordt per leverancier
verschillend omgegaan. Daarom kunt u het best bij uw eigen leverancier informeren wat u zou
moeten doen.


Slang
35. Ik struikel steeds over mijn zuurstofslang, wat kan ik daartegen doen?
Antwoord: Er zijn op dit moment (begin 2013) zijn er een paar nieuwe producten in ontwikkeling
die voorkomen dat u struikelt over de zuurstofslang. Dat zijn een zuurstofslanggeleider (een
systeem om de slang langs de muur te geleiden) en een slang die zichzelf oprolt. Zodra bekend is
of deze middelen te koop zijn, zal dit o.a. te lezen zijn op de website van het Longfonds.

Algemeen
36. Waar kan ik terecht met vragen over zuurstoflevering en technische vragen over de
apparatuur, luchtbevochtiger, slangen e.d.?
Vragen over de zuurstoflevering, bijvoorbeeld over hoe vaak zuurstof kan worden geleverd of
hoeveel zuurstofflessen u nodig heeft, kunt u het beste stellen aan uw eigen zuurstofleverancier.
37. Ik krijg een schrale huid door zuurstof, maar mag geen vette zalf gebruiken vanwege
brandgevaar bij zuurstof. Welke zalf mag ik wel gebruiken?
De meeste zalven bevatten vet of vettige bestanddelen, en zijn daardoor ongeschikt. Eventueel
kunt u wel een zo min mogelijk vette zalf goed laten intrekken voordat u zuurstof gebruik. Dit kan
alleen als u niet continu zuurstof nodig heeft.
38. Wat zijn de nadelen van zuurstof?
Als nadelen van zuurstof in de thuissituatie melden zuurstofgebruikers: minder mobiel zijn,
afhankelijk zijn van zuurstof, zich schamen voor zuurstofgebruik, struikelen over de zuurstofslang,
duurdere buitenlandvakantie vanwege zuurstofkosten.
39. Doet de apotheker ook iets met zuurstof?
Sinds 2012 is de apotheker in Nederland verplicht zuurstof op te nemen in het medicatiedossier
van mensen die extra zuurstof gebruiken.

Uitleg moeilijke begrippen

40. On demand-systeem, bespaarsysteem of pulsdosering: Deze drie begrippen betekenen
hetzelfde: het wil zeggen dat de zuurstof alleen afgegeven wordt bij iedere inademing door de
neus. Op het moment van de uitademing stopt de zuurstofstroom. Met dit systeem verbruikt u dus
minder zuurstof. In de praktijk betekent het ook, dat u met sommige zuurstofapparaten langer op
pad kunt. Het systeem bestaat voor de draagset van vloeibare zuurstof, voor de draagset van de
cilinder, en voor sommige mobiele concentratoren. Het on-demandsysteem is echter niet geschikt
voor iedere patiënt. Vraag uw arts of het voor u geschikt is.
41. Continue systeem of continue flow: bij dit systeem stroomt de zuurstof continu door, in
tegenstelling tot het on-demandsysteem (bespaarsysteem of pulsdosering)
42. Flow: zuurstofstroom

Uw opmerkingen
Wilt u een suggestie doen voor een aanvulling op deze tekst, of is uw ervaring anders dan hoe het
hier staat? Stuur dan uw reactie naar xanavanjaarsveld@longfonds.nl of stuur een brief naar:
Longfonds, t.a.v. Xana van Jaarsveld, Postbus 627, 3800 AP Amersfoort.

Advieslijn
Bel op werkdagen voor een persoonlijk gesprek met een medewerker van onze Advieslijn. Bereikbaar
van 10.00 tot 14.00 uur t 0900 227 25 96 (€ 0,10 p.m.). E-mail advieslijn@longfonds.nl.



Contactgegevens van zuurstofleveranciers in Nederland

Linde Healthcare Benelux http://www.linde-healthcare.nl
Linde Healthcare Benelux, Divisie Homecare, Postbus 325 5600 AH Eindhoven
Tel. 088-3276276, e-mail: info.homecare.nl@linde.com

Medidis http://www.medidis.nl en http://www.zuurstofconcentratoren.nl
Medidis BV, Postbus 1093, 8200 BB Lelystad
Tel. 0320 267600, e-mail: info@medidisgroep.nl

Vitalaire http://www.airliquide.nl/nl/healthcare/vital-aire.html
Postbus 7117 5652 AG Eindhoven
Tel. 040 2503503, e-mail: nl-medical@airliquide.com

Vivisol Nederland BV http://www.vivisol.nl
Postbus 4270, 5004 JG TILBURG
Tel. 013 5231022, e-mail: backofficezuurstof@vivisol.nl


Westfalen Medical BV http://www.westfalenmedical.nl
Postbus 124 7400 AC Deventer
Tel. 0570 - 85 84 50, e-mail: info@westfalenmedical.nl

Kijk voor meer info op:
Zuurstof cilinders en concentrators


_________________
geef nooit op


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28 feb 2014, 08:37 
Offline
Site Admin

Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:06
Berichten: 1398
Aanvulling op de vorige pagina.

http://www.st-anna.nl/assets/files/Long ... 0thuis.pdf

_________________
geef nooit op


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 06 mar 2014, 09:43 
Offline
Site Admin

Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:06
Berichten: 1398
Graag uw aandacht
Het belangrijkste doel van de zuurstofbehandeling is een positief effect
op uw levensverwachting en/of uw kwaliteit van leven.
U kunt zich beter inspannen en u raakt minder snel vermoeid of kortademig.

Voorgeschreven hoeveelheid is belangrijk

Het is altijd de voorschrijver die bepaalt hoeveel en voor hoelang u
zuurstof moet gebruiken.
En in welke mate. Sommige behandelingen zijn gericht op alleen extra zuurstof bij inspanning.
Maar welke therapie u ook krijgt voorgeschreven,
het is belangrijk dat u zich aan de voorgeschreven hoeveelheid houdt.

Teveel zuurstof kan namelijk schadelijk zijn. Maar ook te weinig is niet goed.
De behandeling heeft dan onvoldoende effect.

_________________
geef nooit op


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 01 sep 2015, 08:25 
Offline
Site Admin

Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:06
Berichten: 1398
Afbeelding
Dit boekje is gratis te bestellen bij Westfalen
Alle zuurstof bronnen staan er in vermeld

Afbeelding

Afbeelding
Toch mooi om hieraan mee te werken

_________________
geef nooit op


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 01 sep 2015, 19:40 
Offline

Lid geworden op: 26 mei 2014, 17:59
Berichten: 1118
Johan
Het is inderdaad mooi om hieraan mee te werken.
Ziet er heel goed uit hoor leuk.

Vriendelijke groetjes van Gineke 3:


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 02 sep 2015, 02:04 
Offline
Site Admin

Lid geworden op: 12 dec 2013, 10:31
Berichten: 4555
2: Johan ziet er heel goed uit hoor, leuk om hieraan mee te werken. :j

_________________
Afbeelding Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 02 sep 2015, 06:34 
Offline

Lid geworden op: 21 dec 2013, 13:46
Berichten: 4625
Johan :j :j :j

_________________
Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 02 sep 2015, 16:54 
Offline

Lid geworden op: 28 dec 2013, 16:28
Berichten: 719
:j :j :j


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 02 sep 2015, 17:10 
Offline

Lid geworden op: 21 dec 2013, 19:29
Berichten: 2119
Johan,

Mooi hoor :j
Fijn dat je mee mocht doen.
Ga boekje/brochure zeker bestellen.

Tot 19 september.

Zonnige najaarsgroet, gertien


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 06 sep 2015, 08:19 
Offline
Site Admin

Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:06
Berichten: 1398
Hier nog een link naar mobile zuurstof systemen
Het is zeer de moeite waard om deze site te bezoeken.

http://www.medsupport-systems.com/


http://www.inogenone.eu

Info over de Inogen One

Aanvulling Inogen One G3 omdat ik (Cecilia) de vraag stelde of er iets te doen was aan het
toch wel storende geluid wat de kleine G3 maakt.

De nieuwste versie van de Inogen One G3 is met name stiller geworden door een aanpassing aan de ventielen.
De ventielen openen en sluiten zich om voldoende druk op te kunnen bouwen: dat is het klikkende geluid dat u hoort.
Door de aanpassing aan de ventielen ‘klikken’ deze nu minder hoorbaar.
De aanpassing is door de fabrikant gedaan in het onderdeel met de ventielen zelf.
Dit is dus niet iets wat we eenvoudig bij een vorige versie van de G3 aan kunnen passen.
We kunnen uw concentrator dus helaas niet stiller maken.

Neemt u gerust contact met ons op als u verdere vragen heeft.

Met vriendelijke groet,
MedSupport Systems

_________________
geef nooit op


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 10 nov 2016, 09:33 
Offline
Site Admin

Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:06
Berichten: 1398
1 Welke zuurstof systemen worden vergoed door de verzekering?
Een vaste concentrator, een noodcilinder en twee mobile voorzieningen.

2 Wat vergoedt de zorgverzekeraar qua stroomkosten?
Een vaste vergoeding gebasseerd op een vaste concentrator,ongeacht de instelling (flow).

3 Waarom en wanneer wordt er een bevochtiging geleverd?
Om een droge neus en mond te voorkomen bij zuurstofinstellingen boven de 3l/m.

4 kan ik sporten met zuurstof?
Ja na toestemming van mijn arts of verpleegkundige en controle van mijn zuurstof voorziening.

5 Wat is het verschil tussen een homefill cilinder en een aluminium 2 l cilinder?
Een homefill cilinder kan ik zelf vullen een aluminium cilinder moet omgewisseld worden.

6 hoelang duurt het voordat een homefill cilinder van 1.7 l gevuld is?
Bijna 3 uur.

7 Wat is een ondemand systeem?
Een systeem dat alleen zuurstof afgeeft als ik inadem door mijn neus.

8 Mag je met vloeibare zuurstof het vliegtuig in?
Reizen per vliegtuig wordt per definitie niet toegestaan in verband met de veiligheid.

9 Kan ik op reis met ciinders?
Reizen in Nederland in de auto mag als ik dat op een veilige manier doe.

10 Wanneer kom ik in aanmerking voor vloeibare zuurstof?
Als ik regelmatig langere tijd weg wil en een mobiele concentrator voor mij niet werkt.

11 Waarom kan een stroller niet gevuld worden als het hoofdvat net gevuld is?
Omdat de druk in het hoofdvat na het vullen nog te laag is.

12 moeten strollers altijd rechtop staan?
Ja de stroller bouwt anders geen druk op zodat er geen zuurstof uitkomt.

13 Is het percentage zuurstof uit cilinders gelijk aan het percentage uit cilinders?
Nee de zuurstof ui de cilinders is iets hoger van percentage maar dit is niet belangrijk.

14 welk percentage zuurstof komt uit een cilinder?
Het zuurstofpercentage ligt tussen de 95 en 98%.

15 Wat zijn de belangrijkste gassen in onze buitenlucht?
Stikstof 78% zuurstof 21% en edelgassen, >1%

16 Zijn er mobile apparaten die op On demand kunnen en continu flow?
Ja er zijn enige apparaten die beide kunnen maar met een beperkte accu duur.

17 Wat is een composiet cilinder ?
Een cilinder die gemaakt is van speciaal materiaal en daardoor veel lichter?

18 Wat ij de gevaren bij overdosis zuurstof?
Een overdosis zuurstof kan leiden tot verwardheid ademstilstand en overlijden.

19 Mogen volle 10l zuurstof cilinders buiten staan?
Ja maar ze moeten recht opstaan,vastgemaakt worden,en niet blootgesteld worden aan>50 graden.

20 hoeveel liter zuurstof mag je vervoeren in de auto?
maximaal 100 cilinders van 10 liter (1000 liter) als dat in de auto past.

_________________
geef nooit op


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 15 aug 2017, 10:27 
Offline
Site Admin

Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:06
Berichten: 1398
Brochure ‘Levering zuurstof en gebruik’ is nu ook in digitale versie beschikbaar
in Digitale magazines

Uw arts schrijft u zuurstof voor. Wat betekent dat? In dit magazine vindt u de uitleg over de levering en het gebruik van zuurstof.

http://magazine.westfalenmedical.com/le ... en-gebruik

_________________
geef nooit op


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 15 aug 2017, 12:57 
Offline

Lid geworden op: 21 dec 2013, 13:46
Berichten: 4625
dank je Johan ,jij staat er stralend op :j :j

_________________
Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 16 aug 2017, 14:23 
Offline

Lid geworden op: 18 dec 2013, 20:19
Berichten: 3224
:j :j

_________________
Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 17 aug 2017, 17:11 
Offline

Lid geworden op: 21 dec 2013, 19:29
Berichten: 2119
Bedankt Johan.

Volgens mij sta je ook op het boekje dat ik heb.

Zonnige zomergroet, gertien


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 20 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.